Digital marknadsföring är ett begrepp som omfattar en hel del olika saker. Mycket handlar om att göra reklam för sitt företag och det på internet. Hur man väljer att göra det, det beror mycket på vad man är för slags företag samt vad man vill med sin marknadsföring. Dock är det bra att göra en sak före man ger sig på att finnas på sociala medier och göra marknadsföring digitalt och det är att se till att man har ett starkt varumärke. Sedan kan du stärka det ytterligare genom att bege dig ut i den digitala marknadföringsvärlden.

Många företag startar årligen men av dem är det långt ifrån alla som överlever det första året. Det finns gott om exempel på hur man har fått avveckla aktiebolag relativt snabbt och anledningarna till det kan skifta. Gemensamt för de flesta av dem är att de inte nått de resultat de behövde och det finns en korrelation mellan varumärke - marknadsföring - försäljning. Om du är i startfasen av ditt företag, tänk då hellre dragracing än mopedrace! Tryck på gasen!

Bygga ett starkt varumärke

Detta med att bygga sitt varumärke är lika viktigt för det lilla bolaget som det är för det stora. Det hela börjar med dig, som äger företaget. Du bör tänka på vad det är för känsla du vill förmedla, ska det vara dyrt, billigt, snabbt, serviceminded eller annat? Varumärket du skapar kommer att växa sig större så det är bra att redan från start bestämma dig för vad ditt företag står för och sedan förmedla det vidare genom rätt grafisk profil, logotyp och senare skede även då du satsar på digital marknadsföring. På många sätt så handlar allt i ditt varumärkesbyggande om att positionera dig. Var konsekvent i all din kommunikation. 

En nisch inom företagande online är casinobranschen. De är experter på att bygga upp sina  varumärken. Vill du se exempel på hur de gjort kan du titta i den här artikeln i Aftonbladet där många spelbolag finns representerade. 

Hitta de rätta digitala kanalerna

Din digitala marknadsföring bör starta med en hemsida. Men enbart en sådan räcker inte långt. Du bör även satsa på en kombination av dessa saker:

  • SEO
  • SEM
  • Sociala medier
  • Nyhetsbrev
  • Content marketing

Om du vill skapa mervärde och stärka ditt varumärke på bra sätt samt nå så många olika målgrupper som möjlig så är sociala medier bra för detta. Du har bland annat Facebook, LinkedIn, Twitter och Instagram, bara för att nämna några. De som använder dessa plattformar är i olika åldrar, i olika samhällskikt, med olika intressen. Det är lättaste sättet att nå ut samt att yta lite personligare kontakt med personer.